Relacja z wykładu bp Siemieniewskiego cz. 2
7 kwietnia, 2025
Drugi z cyklu wykładów o historii duchowości przywołał postać świętego Franciszka z Asyżu jako reprezentanta średniowiecznej duchowości. Urodzony w 1181 roku wspierał ojca w kupiectwie. Podczas lokalnej bitwy doświadczył uwięzienia i choroby. Rekonwalescencję kontynuował poza miastem, otoczony naturą, gdzie zaczęła następować w nim niewytłumaczalna zmiana. Usłyszawszy polecenie Chrystusa ukrzyżowanego: “Franciszku, idź odbuduj mój kościół, gdyż popada w ruinę!”, odrestaurował własnymi rękami kilka zniszczonych kościołów w okolicy Asyżu. Pozbywając się wszystkiego, co posiadał, nawet własnego ubrania, Franciszek wędrował od miasta do miasta i głosił pokutę. Wspierał ubogich, bezbronnych, zmarginalizowanych i chorych. Otrzymał laskę stygmatów jako pierwszy w historii Kościoła. Modlitwa jego autorstwa pt. Pieśń Słoneczna to najstarszy zabytek poezji w języku włoskim. Pieśń powstała aby wychwalać Boga w dziele stworzenia. Franciszek nazywa wszystkie stworzenia „braćmi” i „siostrami”. Siostrą nazywa także samą śmierć. Wszystko jest dobre, ponieważ jest częścią stworzenia.
Druga część wykładu dotyczyła Apostołek Apostołów (Apostolae Apostolorum) czyli roli kobiet w głoszeniu Dobrej Nowiny. Pierwszą kobietą Nowego Testamentu posłaną przez samego Jezusa Chrystusa była Maria Magdalena (J 20,17-18).
W Piśmie Świętym jest siedem Prorokiń: Miriam, siostra Aarona i Mojżesza (Wj 15:20), Debora, która sądziła Izrael (Sdz 4:4), Chulda, która żyła w Jerozolimie za panowania króla Jozjasza (2 Krl 22:14; 2 Kronik 34:22), Sara, żona Abrahama (Rdz 21, 12), Anna, matka Samuela, którą kojarzy się także z Nowego Testamentu, w świątyni sama staje się światynią Bożą (Łk 2:36-37), Elżbieta, matka Jana Chrzciciela, prorokuje swym łonem i słowem. (Łk 1,41), Matka Boża – Magnificat (Łk 1, 46-55).
Tak wtedy, w czasach Chrystusa, jak i w kolejnych wiekach kobiety niezmiennie posiadały wraz z mężczyznami misję głoszenia Słowa Bożego. Św. Hieronim (345-420) w swoim Liście zaznacza, iż: „Wielu mnie krytykuje za to, że czasami piszę do kobiet i daję pierwszeństwo płci słabej przed mężami – gdyby mężczyźni pytali mnie w sprawach Pisma, nie mówiłbym do kobiet”.
O roli kobiet w misji apostolskiej wspomina także Hraban Maur (776-856), Bernard z Clairvaux (ⴕ 1153 r.), św. Tomasz z Akwinu (ⴕ 1274 r.).
Fascynacja naukami przyrodniczymi w średniowieczu i jej wpływ na duchowość została poruszona w trzeciej części wykładu.
Agnieszka